måndag 5 mars 2018

Extremt tidiga tecken på graviditet hjälp

Extremt tidiga tecken på graviditet? Jag och min man har nästan precis börjat försöka få barn. Vi hade sex den maj och ÄLstickan gav utslag. Vi har sammanställt tidiga graviditetstecken. Om du har dessa symptom så kan du vara gravi men också inte.


Många av de tidiga tecken på graviditet kan även förekomma och vara helt normalt inför den kommande menstruationen. När upplever man tidiga graviditetstecken? Hur tidigt du kan uppleva vissa graviditetstecken är högst. Försöker du bli med barn kan de där veckorna innan det är dags att ta testet kännas evighetslånga – och då börjar man gärna leta efter alla tänkbara väldigt tidiga tecken på graviditet. Sådana tecken som uppstår redan innan utebliven mens.


Svaret är ja och i den här artikeln kommer jag att berätta om olika tecken på graviditet som kan dyka upp samt när graviditetstecknen oftast dyker upp under graviditeten. Jag kommer också försöka att besvara andra viktiga frågor som kan vara till hjälp när du försöker ta reda på om du är gravid eller inte. Men med en kvinna genomgått IVF måste vara mer försiktiga med att läsa in för mycket i obekräftade symtom.


Ibland har magontet inte något med graviditeten att göra, utan beror på andra saker. Det finns också andra allvarligare gravidbesvär, där du kan få mycket ont i magen. Tidigt i graviditeten kan det till exempel vara utomkvedshavandeskap.


Senare i graviditeten kan det vara för tidig avlossning av moderkakan. Jag kände att jag va gravid väldigt tidigt. Bara några dagar efter beräknad befruktning. Eller så va det något jag kände på mig!


Extremt tidiga tecken på graviditet hjälp

Tidiga symptom va ömma bröst, svullen mage, flytningar och när jag fått ett svagt plus (och inte vågade tro på det) så kom även illamåendet. En del säger att de känner tecken på graviditet långt innan graviditet testet. Jag kan inte påstå att det bara är påhitt, men det finns inga vetenskapliga fakta som kan underbytta dessa påståenden, säger hon. Många som försöker att bli gravida tänker mycket på vad som händer i kroppen dagarna efter ägglossning. Ett ganska tidigt tecken är att man vill palla upp sig med kuddar eller vaknar nattetid och drar efter andan.


Ett rasslande ljud vid andning - då har man samlat på sig vätska i lungorna. Svullna ben och fötter. Blåsljud på hjärtat - om man har ett klaffel som ger hjärtsvikt, eller om hjärtat blivit.


Drysure torkar kängor och skor snabbt, utan värme, el eller batterier. Lätt att använda om och om igen. Här kan du köpa friluftsmat. Muggar, stekpannor, bestick m. Skotork, strumpor, mössor med mer.


Bristen på sömn leder givetvis också till att du känner dig mycket trött. Hur man hanterar trötthet under graviditeten. Det finns dock några saker du kan göra för att motverka din brist på energi och mitt under den värsta tröttheten vill man göra allt för att få tillbaka en gnutta av den energi man hade innan. Det händer mycket i kroppen när du är gravid.


Ett tydligt och tidigt tecken på graviditet är att du inte får någon mens. Det här är andra saker som kan vara tecken på att du är gravid: Dina bröst ömmar och spänner. Du mår illa och kanske kräks, särskilt på morgonen. Du får mindre matlust.


Illamående och kräkningar på morgonen är ett tidigt och vanligt tecken på graviditet : hög puls, blir trött likt en pensionär runt på kvällen etc. Dessutom kvinnor i tidig graviditet upplever ofta konstant lätt ta reda på orsaken din illamående och behandla det direkt kan också hjälpa dig lindra. Blödningar kan misstas som mens vid första anblick, men om det avtar snabbt och är lätta kan det vara ett symptom på att du är gravid. Anledningen till blödningen beror på nidationsblödning eller fästblödning som innebär att ägget fäst i slemhinnan.


Extremt tidiga tecken på graviditet hjälp

Ett mer vardagligt namn på blödningen är nidblödning. När jag plussade tog jag ett test på en onsdag och trodde att jag skulle ha min mens på måndagen, då skulle jag alltså plussat på bim- väldigt tidigt , men på RUL blev jag flyttad dagar framåt, det skulle altså inne burit att jag plussade på bim-i så fall, men för vissa har det inte visat sig så tiigt heller utan att de. Det är bra om du och dina närstående beskriver vilka de tidiga tecknen är, och diskuterar det tillsammans med din behandlare. Tidiga tecken är ofta lindriga symtom på mani eller depression.


Då kan ni hjälpas åt att känna igen symtomen och se till att du får psykiatrisk vård och behandling i ett tidigt skede, innan symtomen blir svåra. Med tanke på att det var så pass nyligen som en eventuell befruktning ska ha skett har jag inte något svar att komma med förutom detta: De symtom du beskriver kan förutom graviditet också vara tecken på PMS. Det låter dock på ditt brev som att dessa sensationer som ömma bröst, sötsug och trötthet är något ovanligt för dig.


Det kan handla om att stressa mindre, äta bättre, dricka mer vatten och dra ner på alkohol och kaffe. Tillräckligt med sömn är förstås också viktigt och lider du av sömnproblem hittar du hjälp här. Men om detta inte hjälper kan det vara dags att gå till botten med problemet.


Eftersom många av de tidiga tecken på graviditet kan orsakas av stress, hormoner eller andra faktorer, så kan det vara svårt att veta säkert om dina symptom egentligen är tecken på graviditet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg