tisdag 5 april 2016

Bra insändare ämne

Jag ska i skolan skriva en insändare vilket senare ska leda till ett tal inför klassen. Därför känner jag att jag vill ha ett bra ämne , men jag kommer bara på de vanliga som rökning, globalauppvärmningen, tv reklamer osv. Har ni något förslag så är jag fede tacksam! Annars blir hela jorden översvämmad.


Tänk, om år så ligger Holland under havsnivån, atmosfären spricker upp och det blir varmare. Så snälla, om ni måste köra bil till jobbet - köp en miljövänlig bil.

Fabrikerna borde inte släppa ut så mycket avgaser om vi ska få en bättre planet att leva på. Nedan hittar du många insändare i olika ämnen som du kan läsa igenom för att få lite inspiration till din egen text. Du kan även få hjälp till din insändare med vår guide som visar hur du ska gå tillväga.


BeTSgång InSändare välj ämne Välj ett ämne för insändaren. Fundera över en åsikt i ämnet. Tänk på mottagaren Var ska texten publiceras? Vem kommer att läsa den?


Vad vet läsarna om ämnet ? Samla material Sök fakta och information från olika källor.

Finn tre bra argument för åsikten samt ett motargument. Tjenare, jo det ärså att jag skall skriva en insändare i valfri kategori Är inte riktigt van vid det och vet knappt vad jag skall skriva om Någon som har något. Räkna på MAX 8tecken för en insändare.


Men annars, ämnen hmm. Sveriges truppnärvaro i Afghanistan, Sveriges skenande statsskul Kissies operations påverkan på unga flickor, Unga killars psykiska ohälsa som man inte pratar om, Höjt studiebidrag, varför skoluniform skulle öka mobbningen i skolan, varför. Där finns allt från korta insändare till längre debattartiklar och tidningens egen debatt, ledaren. Släpp in dina elever i den aktuella debatten! Läs insändare , gå igenom hur de är uppbyggda och hitta spännande, roliga och viktiga ämnen att argumentera utifrån.


Förklara svåra fackuttryck. En bra arbetsmetod kan vara att skriva ner några frågor och sen kolla att den som läser insändaren får svar på frågorna i texten. Tänk dig att en person som är intresserad av det du tänker skriva om, men som inte har så stora kunskaper i ämnet , ställer frågor till dig för att förstå ditt budskap. Eleven menar att maten borde vara mer näringsr.


En insändare skriver man för att man har något att säga, en speciell åsikt om något. I ljuset av att allt fler köper sig förbi vårdköer och att vi ser hur utbildningsgra kön och lön påverkar hur bra vård vi får på vårdcentraler och sjukhus så blir detta alltmer viktigt för oss att påpeka. Frågan om Dalslands sjukhus och nattjouren är också den en fråga om att även landsbygden ska ha rätt till bra vård. Omtänksamhet är bra även i semestertrafiken Insändare Egoisten: Ska fram först, struntar att ge tecken vid sväng och omkörning, chansar och kör påverkad av narkotika eller alkohol. Bra ledare av Karin Bergkvist i GD den december!


För att råda bukt med ovettigt skjutande, tycker jag att användande av fyrverkerier ska ingå i NO- ämnet i skolan, gärna redan i högstadiet.

Risker, säkerhet, lagar och regler, och även grunder i hur man komponerar en bra show. Vi behöver äta varje dag, vi behöver sköta om vårt hem varje dag med städ och tvätt med mera. Ett bra sätt att göra sina åsikter synliga för många är att skriva insändare. Och det är enklare än du tror!


Därför är insändare och debattartiklar både viktiga och effektiva i ditt påverkansarbete. Insändare Läxor är ett stort omtvistat ämne som diskuteras mycket och som har mycket fördelar och nackdelar. I min skola har vi läxor och jag tycker det är bra eftersom varje gång jag gör läxan så kan jag vara mer aktiv på lektionen.


En ostsmörgås går bra. Bra insändare om järnvägsstationen. Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Djurförsök, miljöförstöring, homosexuella och adoption osv. Det här är en insändare.


Vi håller på med sånt här i skolan nonstop, så jag borde väl kunna komma på något bättre. Aja, jag återkommer väl om jag kommer på något. Eller så skriver man en insändare för att man vill att något ska hända, eller så vill man att andra människor ska bli uppmärksamma på något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg