torsdag 24 november 2016

Sugen på något hela tiden

Oj jag håller på bli galen på mig själv, jag kan inte sluta tänka på gosaker helatiden. Vill ju inte stoppa i mig allt för mycket så jag inte blir stor som ett hus denna gången med. Ammar och är sugen på något helatiden?


Sugen på något sött hela tiden! Hjälp, jag är hungrig hela tiden.

Ge inte upp – det går att ta kontroll över hungern. Problemet är att flera studier visar att övervikt riskerar att slå ut hela systemet. Kroppen fattar helt enkelt inte när du är tillräckligt mätt och fler och fler kilon riskerar att krypa på. Enligt Daily Mail finns det lyckligtvis en möjlighet att kontrollera dina bångstyriga hungerhormoner. Jag är gravid i vecka 27.


Visar endast inlägg av JIFFY - Visa alla. Försök att vänja kroppen vid att äta tre ordentliga och mättande mål om dagen.

Om du hela tiden småäter mellan måltiderna, fikar på eftermiddagarna och tar en kvällsmacka innan sänggåendet så blir kroppen van vid att hela tiden få energi mellan målen. Om du alltid tar en bulle till kaffet så börjar kroppen förvänta sig det. Mitt problem är att jag alltid är sugen på mer mat efter måltiderna. När vi äter fel kost, med för mycket fett och socker, så leder det till att suget ökar och vi börjar småäta.


Snart vill du ha något att tugga på mest hela tiden , med täta mellanmål. Men kroppen har ett smart försvarssystem mot överätning, där hormonsystemet är ansvarigt och ett av de viktigaste vapnen kallas leptin. Det kan verkligen vara jobbigt att hela tiden eller i alla fall ofta vara sugen på något. För det första är det viktigt att man äter ordentligt, frukost, lunch, mellanmål.


Så snart jag kommit in i något , blir jag sugen på något nytt. Fick en son för ett år sedan och som höggravid då vägde jag 76. Det har varit väldigt mycket skador och varje år har sin utmaning.


Syndromet kan bero på brist på något näringsämne som till exempel zink, järn eller kalk. Picasyndrom verkar förekomma i hela världen, bland alla åldrar och folkslag. Det var vanligare förr i tiden då maten var mer ensidig och kvinnor inte heller var så väl informerade om vikten av att äta rätt.


Det säger begäret om din kropp: Precis som när det gäller chokla tyder sötsuget ofta på att du behöver nåt som piggar upp dig och höjer humöret.

Du kanske bara har slut på energi - och sötsaker bryts fort ner i kroppen och ger snabb energi. Man vet inte riktigt vad cravings beror på , men man tror att det kan vara att man har brist på något ämne, och även hormonellt. Blir man kraftigt sugen på väldigt konstiga saker, som murbruk eller krita, kan det vara något spårämne som man har för lite av, som kalk eller mineraler. Tack för en klurig fråga.


Och en del av våra sug är säkert just sådana rop från kroppen. Många gravida kvinnor upplever ju att de måste ha väldigt specifika saker - allt från apelsiner, saltlakrits och fil till leverpastej. Känner aldrig hunger längre för att jag har hela tiden något i munnen.


Vill få hjälp med att sluta innan det hela spårar ur och vikten skjuter i höjden. Glampingtälten på Årjäng Camping är bokningsbara under en begränsad tid på sommaren - håll koll via deras hemsida! Sörälgens camping i Hällefors. Här kan ni njuta hela familjen, det finns både kök och dusch.


Vad äter ni när ni är sugen på något ? Inte godis alltså, utan något nyttigare. Alla tips emottages tacksamt. Att bli sugen på något sött efter maten är så vanligt att forskaren Michael Lowe myntat ett begrepp för detta. Han kallar det för hedonisk hunger, en så kallad njutningshunger som gör att vi äter av välbehag, långt efter att vi blivit mätta. Från en kort pipa lämnar kulan snabbare vilket minskar tiden för oönskade rörelser vid riktningen.


Du har inte någon smyg-magkatarr eller magbränna? Det kan ju ge falska hungersignaler och skulle kunna förklara varför du känner hunger hela tiden. Det är jättejobbigt , för man är ju inte heller i form att stå och fixa i köket hela dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg