onsdag 9 januari 2019

Krönika exempel på ämnen

Relationen mellan barn och deras föräldrar får i det här sammanhanget sägas vara något som är ständigt aktuellt. Stilnivån i en krönika kan variera beroende på det sammanhang där texten ska publiceras. Uppfyllt alla punkter?


Då har du skrivit en grym krönika ! För att få inspiration till att skriva en krönika kan man läsa krönikor på t. Hitta en krönika med ett ämne som intresserar dig och läs den. Skriv ner vad du tyckte var bra. Lyssna på den här mannen, han är uppenbarligen etablerad i branschen.


Ta och hitta på något om hur ett gäng afghanska flyktingbarn inte fick låna böcker om Pippi på grund av den strukturella svenska rasismen. Den kalla, svenska solen glittrar i den tår som rullar nerför Ahmeds kind. Knyt ihop på ett snyggt sätt genom att kolla efter frågor som väcks i början av texten eller i rubriken. Vi går tillbaka till exemplet med chokladlådan. Krönikan kan då sluta med: en slutsats eller aha-upplevelse, till exempel Ett par rutor choklad kan alltså vara ett utmärkt kosttillskott, så länge den är mörk.


En bra krönika ska fånga daggdroppen och spegla kosmos. Texten ska kommentera något aktuellt, men gärna fokusera på en detalj som berättar något om helheten. Fem snabba tips för en bra krönika , tack!


Tänk på vilka känslor du vill väcka hos läsarna. För att du ska kunna få lite konkret inspiration till ditt eget skrivande, länkar vi här till en rad olika exempel på krönikor. Tvivlar på att det hjälper särskilt mycket för att hitta farliga bombterrorister och inte värt det principiella övertramp som begås. Angående kameror beror väl mest på hur det hanteras, antar jag. Som ni förstår är det svårt för mig att ge tips till er alla.


Krönika exempel på ämnen

Speciellt då jag själv också skriver krönikor ofta (och vill spara ämnen till mig själv, haha). HUR man skriver en krönika eller hur man ska gå tillväga för att skriva i en tidning har jag skrivit om här. Det här är bara några exempel på situationer som man skulle kunna skriva en krönika om. Du kan säkert hitta på fler och mer intressanta situationer.


I denna korta film får du en introduktion i att skriva en krönika. Filmen tar upp vad en krönika är, ger exempel och visar på en krönikas disposition. Filmen kan användas som en första start men den är också bra att återkomma till om man kört fast.


Krönika exempel på ämnen

Jag har en skrivuppgift i svenskan att skriva en krönika om valfritt ämne. Men jag känner mig helt tom i huvudet, det har gått en vecka utan att jag skrivit ett ord. Krönikan ska in på fredag för respons och bearbetning kommande vecka. Så nu behöver jag massor av idéer på vad jag kan skriva om!


Personligen brukar jag ibland skriva krönikor utefter händelser som jag har tagit del av som jag sedan kopplar till både mig själv men även spinner vidare på och förklarar i ett bredare perspektiv. Innan kunde en elev till exempel ligga mellan MVG och VG i ett ämne och läraren skulle bli tvungen att ge ett betyg som eleven inte förtjänade. Jag har dock problem med hur svårt det kan vara att få ett visst betyg. Ungdomstidningen TREND har bett dig att skriva en krönika om hur ungdomar presenterar sig själva i sociala medier på nätet. Beskriv vad ungdomar lyfter fram om sig själva på nätet.


Resonera om varför man väljer att framhålla vissa egenskaper eller händelser. Ge exempel från din egen erfarenhet. Hur man skriver en krönika : Ett aktuellt ämne. Hitta ett aktuellt ämne att skriva om, eller skriv om en situation eller upplevelse.


Använd gärna ett eget språk. Gratis mallar och exempel på dokument på Mallar. Allmänt om att skriva krönika. En krönika är ingen faktatext om Franska revolutionen till exempel.


Krönika exempel på ämnen

Krönikor är relativt fritt skrivna texter, men att utgå från en mall kan ändå vara givande. När man skriver en krönika så ska man vara personlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg