tisdag 30 oktober 2018

Hur jobba med kompistema i förskolan

Arbetet med respekt, empati, djur och etik för barn borde ligga i hela samhällets intresse, säger Djurskyddet Sveriges generalsekreterare Åsa Hagelstedt. På avdelningen Nyckelpigan går barn i åldrarna två till fem år. En målsättning med att jobba med övningarna är att skapa mer harmoni i den stora barngruppen. Vi valde att jobba förebyggande med detta kompistema där vi behandlade värdegrundsfrågor.


Under temat använde vi oss av loggboksskrivande för att dokumentera vårt arbetssätt.

Genomförandet ägde rum vid fem tillfällen på två olika förskolor under en tvåveckors period. Jag som ansvarar för Lektionsbanken heter Fredrik Sandström och är lärare i svenska åk 7-på Gäddgårdsskolan i Arboga. Magnus Cederlöf, fritidslärare på Slagstaskolan i Eskilstuna, bidrar med tips till fritidshemmet på sajten. Många lärare, bland annat Anna Kindberg i Uddevalla, hjälper till med att kvalitetssäkra publicerade tips. Under denna termin har vi börjat jobba med filmskapande med våra 4-5åringar.


Vi har mest jobbat med appen Stop motion som vi upplever är användbar på många olika sätt. Vi har haft ett projekt kring rymden där vi skapat en film, då har vi i huvudsak använt oss av ”stop motion” för att spela in scenerna.

Det kan kännas svårt att börja arbete med barnkonventionen. Inte bara för att den är så omfattande men också för att man ska försöka nå fram till barnen. Det finns många sätt att arbeta med barnkonventionen på och mycket bra material att använda sig av men här kommer ett konkret exempel. Arbetssättet i förskolan skall vara normkritiskt.


Det innebär att ifrågasätta, utmana och utforska samhällets olika normer så att barnen vidgar sina egna normer och ökar innanförskapet. Genom att dela upp normkritiskt arbetssätt i tre delar så blir det väldigt tydligt hur du som pedagog bör arbeta med detta i förskolan. Vi har gjort en tärning med smileys som barnen tycker är rolig att göra charader med. Barnen har också fått berätta om vad som gör dem glada, ledsna, arga osv.


Man kan också göra olika kort, flera av varje (gärna i olika storlek, jättearg eller lite ledsen) som kan användas på samlingen, det är bra om man som pedagog börjar berätta om sina känslor. Material: Saga som handlar om känslan ni ska jobba med , papper och penna. Förberedesler: Bestäm vilken känsla ni vill börja.


Välj en bok som tydligt behandlar den känslan. Förslag på frågor: Vad hände i sagan? På min avdelning jobbar vi med kompistema. Hur kände huvudpersonen sig?


Jag skulle vilja få tips på lekar, sånger osv som passar för barn mellan och år, alltså ganska spridda åldrar.

Till förskolan kommer det barn med olika erfarenheter och upplevelser i bagaget. In i samspelet med de andra barnen tar de med sig hela sitt känsloregister. För att få en fördjupad förståelse för hur pedagoger tänker om jämställdhet som en viktig del i verksamheten och hur de jobbar med det behandlar vi följande frågeställningar: 1. Pedagogerna har svårt att jobba med ämnet på grund av bristande kompetens. Det saknas material och de vet inte hur man ska använda miljöerna som finns i förskolan.


På så sätt blir ämnet svårt att jobba med i förskolan. Medborgarfostrande inslag i undervisningen ett tredje, och så vidare. Hur genomförs arbetet med skolans värdegrund hos er? När jobbar ni med den?


Hur arbetar ni med delaktighet och inflytande, kränkande behandling och demokratin som kunskapsområde? Vilka fördelar finns det med att se arbetet som en sammanhållen helhet? I webbverktyget ges även exempel på hur andra förskolor har arbetat samt länkar till metodmaterial och mer information. Om Lika rättigheter i förskolan Den här skriften har fokus på likabehandlingsarbetet i sin helhet och tar till exempel inte upp hur ni ska utforma förskolans plan.


Idag kom Bibbi på besök, hon hade med sig en matte-påse. I påsen var en flaska till varje Babblare med olika antal kulor i, 1-6. Där var också en bild till varje flaska där det aktuella antalet illustrerades på olika sätt.


Flaskor och bilder fick flytta in i hyllan. Men frågan är hur det ska gå till. Trots att rekryteringsförsöken har pågått i decennier har andelen män som arbetar i förskolan stått och stampat på i snitt procent. Varför lyckas inte det till synes jämställda Sverige bättre med att få fler män att söka sig till en av Sveriges största arbetsplatser? Börjar alltid med att barnet får välja färg som ska användas vid i fyllnad.


Tillsammans sitter vi och samtalar om hur stora och små bokstäver ser ut och låter. Appen är på engelska men sitter man med och samtalar med barnen är denna app jätte rolig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg