onsdag 24 januari 2018

Intressanta ämnen att skriva om

Eller känns hjärnan som ett vakuum och fingrarna som cement så fort du öppnar ditt pågående manus? Bryt av ditt vanliga skrivande och inspireras av förslagen nedan! Jag sitter och funderar lite på något ämne jag kan fokusera på och skriva en uppsats om.


Det står helt stilla i mitt huvud. Moraliska problem och religion kanske? Jag har läst instruktionerna och man får visst ta vilken livsåskådning som helst.

Mycket bättre att du fördjupar dig inom något ämne du har lite grundläggande kunskaper om så att du verkligen kan gå på djupet och kritiskt granska ämnet och komma med argument för och emot. Ett exempel på ett lätt ämne som man kan skriva mycket om och ändå göra ett jävligt gediget arbete om är ju Idrottens förbrödrande roll. Det är svårt att skriva en debatterande uppsats om man inte kan ämnet. Det underlättar iaf mycket om man inte behöver läsa sig till allt. Nu var det ju bara tre sidor så det går nog att knep ihop om det mesta, men mitt.


För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Annonsering Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här. Skriv om vad som helst.


En debattartikel måste inte handla om något upprörande ämne.

Välj ett ämne som du kan mycket om. Du kan t ex skriva om varför du föredrar sommaren framför vintern. Det viktiga är inte ämnet , utan hur du bygger upp din argumentering. Vad hade ni som ämne i så fall?


Hade ett argumenterade tal om fildelning och ett informerande tal om Jan Guillous böcker. Sen så jag ett tal om min katt på engelska och hm, ett tal i nationella provet typ, men improviserade så minns inget om det. Du ska veta att minuter är väldigt kort tid att göra en bra presentation på. HLR och liknande är ett bra ämne så hinner du aldrig igenom det viktiga på den tiden. Om du tycker att frihetsgudinnan är intressant så välj den, då kan man välja att hoppa över grejer när du märker att tiden blir knapp.


Finns det något aktuellt jag kan skriva om ? Tipset är då att gå in och titta på Aftonbladet, Debatt eller er lokala tidnings hemsida. Om jag skulle skriva en krönika idag hade jag kanske skrivit om Madeleines förlovning. Inte för att stjäla ämnen (haha), men för att bli inspirerad. Hur folk klagar över FRA för att i nästa sekund informera hela världen om vad de åt till frukost. Rätta mig gärna om jag har fel (eller om jag bara konstaterar det uppenbara), men jag tänker mig att saker som FRA sker oavsett samtycke medan man själv kan välja om man vill vara medlem på Twitter eller Instagram.


Förslag på intressanta och viktiga ämnen att skriva om. Förslag: Ångestproblematik Diagnos, behandling, triggers, strategier samt hur det känns t. Det är nämligen så att vi ska börja med att skriva en debattartikel i Svoch vi måste välja ett ämne , fast jag har däremot inte kommit på något ämne än. Så det vore grymt ifall ni skulle komma på några tips om vad jag kan skriva om.

Jag har tänkt på somliga ämnen att skriva om men det känns som om de är inte intressanta. Din lärare kanske redan har bestämt vilket ämne ditt PM ska handla om. Men om inte kan det vara bra att göra lite research för att hitta något riktigt intressant och spännande att skriva om. Beroende på inom vilket skolämne du ska skriva ditt PM passar olika sätt att göra research bäst.


Ska du skriva ett PM i svenska passar det bra. Hej, kanske har du varit med om något förvånande eller chockerande någon gång som du vill berätta om , då brukar det bli roligast att lyssna. Att komma på relevanta ämnen som är intressanta för dina kunder att läsa om behöver inte vara så komplicerat som du kanske tror. En regel som alltid gäller, oavsett vad du skriver om , är att målgrupperna och deras behov alltid ska vara i fokus. Man får förstås vara ödmjuk inför faktumet att det är en svår fråga att svara på, men vad som också slog mig är ironin i att det verkar vara enormt svårt att skriva en intressant artikel om hur man skriver intressanta artiklar (men det är en observation att spara till en annan artikel).


Uppsatser om INTRESSANTA äMNEN ATT SKRIVA OM. Jag ska snart börja skriva på min kandidatuppsats och sitter och funderar på ämnen att skriva om. Jag läser ekonomi med inriktning på revision, så kravet är att uppsatsen bör handla om ekonomi - marknadsföring, finans, redovisning, marknad etc. Lästips: tips på vad man kan blogga om. Saker att skriva om på bloggen.


Kör en frågestund på bloggen. Fråga om någon kan gästblogga på din blogg. Bjud in folk att skriva hos dig. Gör ett blogginlägg där du svarar på en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg