tisdag 23 januari 2018

Hur hantera en bipolär

Och det här kanske kommer svida: även om du vill det så är du inte rätt person att göra det. En bipolär person som drabbas av ett skov måste få vård som personer i hemmet inte kan ge. Lästips: tre saker att tänka på om du har en bipolär kollega.


Det var mina tre bästa tips för hur du kan hantera en bipolär person. Bipolär sjukdom är inte lätt att leva med. Sjukdomen sätter ofta en enorm press på dina relationer.

Om du befinner dig mitt i en manisk eller depressiv period kan det hända att du inte är medveten om de skador som dina vänskapsrelationer och familjerelationer utsätts för. Humörsvängningar, förvirring och sjukdom är alla en del av sjukdomen. Det är oerhört svårt att klara av en make som har denna sjukdom.


Det är en hård inställning skall vara gift med någon som förändras så snabbt och ofta. Osäkerheten av sjukdomen kan lämna dig känslan hopplös. Det kan vara svårt att planera aktiviteter tillsammans, eftersom det är svårt att veta i förväg hur någon som har bipolär sjukdom kommer att må vid en viss tidpunkt. Långa sjukskrivningar kan leda till ekonomiska svårigheter. I en manisk period kan den som är sjuk göra av med mycket pengar, vilket kan få svåra följder.


Jag vet precis vad du går genom och hur mycket du vill hjälpa henne och hur mycket du tror på er och er kärlek.

Kom bara ihåg en sak, hon lever inte i samma verklighet som du gör. Hon är en mästare på att överleva och dupera omvärlden för att klara sig. Det betyder inte att hon är elak men sjukdomen fungerar så. Om någon har erfarenheter kring att vara i relation med någon som har borderline-tendenser, så får ni gärna ge råd om hur jag ska hantera detta.


En vän till mig som har lite bipolära tendenser likaså har menat på att det som hjälpte honom mycket var att själv inse att man är sådan, vilket gjort att han kan bearbeta det och. För att få ytterligare kunskap om den bipolära sjukdomen och hur andra hanterar liknande situationer så kan en anhörigutbildning för närstående som lever med personer som har bipolär sjukdom vara bra att genomföra. IBIS anordnar sådana utbildningar några gånger per år.


Det som en narcissistisk person behöver är att träna sig på att vara ödmjuk. Hur man kan hantera en narcissistisk person. Det som ibland kan hjälpa är små dagliga aktiviteter, som att uthärda en lång kö eller låta någon annan gå först.


Välkommen till en kväll om bipolär sjukdom - en föreläsning i samarbete mellan Vuxenskolan och Härryda Kommuns anhörigstöd samt föreningen IBIS Det blir en föreläsning om diagnosen och hur man kan lära sig att hantera den. Både som patient och som anhörig. Utöver läkemedelsbehandling påverkar livstilsfaktorer och kännedom om egna stress- och sårbarhetsfaktorer hur man själv kan hantera sin sjukdom.


Många personer klarar sig inte enbart med läkemedelsbehandling för att hålla sig besvärsfria. Det påverkar alla i deras liv, från deras make och barn till sin bästa vän. Jag och min partner har varit tillsammans i ca sex månader, och det har varit ett väldigt känslomässigt stormigt halvår.


Har någon erfarenhet med manier hos bipolära ? Vi har en bipolär person i släkten som verkar ha en manisk fas nu och vi är inte så vana än, då hen inte har haft så många såna.

Hen har konstiga planer, som man bör avstyra, men frågan är hur. Ska man säga rakt ut att hen är manisk och bör åka in på psyk-akuten? Det är svårt att sätta ord på hur det är att vara tillsammans med en bipolär människa och dessutom så befinner jag mig nog för nära i tid för att kunna se allting klart själv, men kort och gott så kan jag utan att tveka säga att jag aldrig någonsin känt mig så här utnyttjad förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg