torsdag 25 januari 2018

Född vecka 35

Hur stabila är de, kan de lyfta huvudet i bukläge? Reaktion på tal och lek? Dessa barn gynnas av lugn och ro. Anknytning och hud mot hud.


Det bästa för barnet är att ligga hud mot hud med föräldrarna. Kolla vilken vecka det är och räkna om datum till veckonummer på Veckonr.

När ett barn föds före graviditetsvecka kallas det för att barnet är född för tidigt. Ofta behöver barn som föds före vecka någon form av vård. Det är mycket viktigt att du är nära ditt barn och deltar i vården, personalen hjälper dig med det. Läkare har konstaterat att jag troligtvis kommer föda inom de närmsta veckorna.


Hur stora var era små, hur mådde dom och fick ni vara kvar länge på sjukhuset sen ? Nu hoppas jag att lillfisen där inne stannar några veckor till men vill ända ha lite info ifall hon skulle bestämma sig för att komma snart. Född i vecka 32- Tänk på att barn utvecklas individuellt. Det har hänt så mycket sedan dess.


Har några frågor som jag hoppas få svar på!

Hur vanligt är det att föda mellan vecka -ni som fött. Så nu undrar jag vilken hjälp barn födda i veckorna till behöver egentligen. De tre första veckorna spenderade vi därför på sjukhuset, med sondmatning i väntan på att energin till att äta själv skulle infinna sig. Utvecklingsnivån kan bland annat bero på om barnet har fötts i denna graviditetsvecka eller om barnet har fötts tidigare i graviditeteten. Nu har vi varit hemma en dryg vecka , vi kämpar lite med viktuppgång men annars är allt så normalt spädbarnslivet kan vara!


Läs mer om att föda tvillingar. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Fostret väger cirka kilo och är centimeter långt.


De allra flesta foster vänder sig nu med huvudet nedåt. Skulle barnets huvud inte ligga fixerat nedåt i vecka görs ett vändningsförsök. Danderyds sjukhus hade ingen plats för oss på neonatalavdelningen så vi flyttades till Södersjukhuset.


Graviditetssymptom i vecka 35. Många kvinnor som tidigare fruktat förlossningen, ser nu nästan fram emot att dagen ska komma. I vecka börjar du säkert att bli ganska trött på att vara gravid. Fastän hon föddes efter en förlossning som kom igång drygt veckor tidigare än beräknat föddes hon ändå på sätt och vis i rätt tid.


Några år tidigare hade nyföddhetsvården inte klarat av att rädda ett så omoget och extremt skört barn, med en födelsevikt på bara drygt ett halvt kilo och inte längre än en vanlig skollinjal. Skillnaden från min son är stor. Hennes dygnsrytm är väldigt oregelbunden och jag hittar inget mönster i den, som jag tidigt gjorde med sonen.


Hon sover väldigt mycket om dagarna och har inte svårt att sova ensam i sin säng.

Nu väntar jag och min sambo en flicka till! Alltså, händerna och fötterna är ju stora som ballonger, så uppsvällda! Tänkte dela med mig av bilder på magen nu i vecka iallafall. Idag bytte vi ju vecka som jag skrev lite tidigare. Tycker verkligen att magen växer helt galet mycket och snabbt nu.


Det är dagar kvar till BF idag och alltså i princip en och en halv månad tills vi får möta vårt barn. Kanske får du ta ett extra urinprov eller blodvärde. Samma för mig denna grav, har gått upp kg nu, samma vecka med Angelina kg.


Tror kroppen vant sig med att vara gravid ha ha. Håller med dig helt vad gäller EDA:n, all prestige kan man lämna hemma. Alla känner olika när man föder och varför inte ta smärtlindring om man kan. Vi var kvar dagar på sjukhuset. Pontus kom ut efter ett akutsnitt efter en förlossning på timmar.


Mina värden var så urdåliga att jag låg på intensiven första natten. Så därför fick vi vara kvar så många dagar. Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg