torsdag 26 januari 2017

Avskedsmail på jobbet

Avskedsmail på jobbet

Så har den kommit – den allra sista dagen på jobbet. Visst känns det vemodigt och en smula overkligt. Det har varit fantastiska år. Från det avskedsbrev som du presenterar för din chef, till hur du behandlar dina medarbetare på din sista dag på jobbet – hur du avslutar ett jobb är en ofta förbisedd möjlighet för personlig profilering.


Min arbetsgivare har varit otroligt generös på alla sätt och de förtjänade att få höra det. Många tror att det är lätt att arbeta i butik men det ställer stora krav på dig som person, varför det var viktigt att få berätta det för kunderna. Jag skrev ett avskedsmail igår till alla på jobbet. Såhär skrev jag:) Hej vänner och f. Jag skickar detta mailet för att tacka er för denna tiden och för att säga hej då.


Jag har haft en bra tid här tillsammans med (de flesta) av er och jag önskar er all fortsatt lycka. När den 65-årige kommunanställde tysken gick i pension skickade han ett avskedsmail till kollegorna. I brevet avslöjade mannen att han inte lyft ett finger på företaget på år. Jag går väl förberedd mot min pension, skrev mannen i mailet enligt DN.


Jahopp då var det dags för mig att skriva ett avskedsmail :) Spontan som jag är så tar jag mitt pick och pack och åker till Norge för att bättra på miljonerna. Tro nu inte att jag kommer att bli en sån där högdragen och snobbig typ pga. De flesta som byter jobb tittar framåt och ägnar inte avslutet på gamla jobbet någon uppmärksamhet.


Risken, eller chansen, är stor att du träffar folk från ditt gamla jobb senare i karriären. Du ska sluta så snyggt som möjligt. Ett dåligt klimat på en arbetsplats inverkar negativt på de anställdas mentala hälsa och på företagets produktivitet. Det kan även leda till sjukskrivningar.


Många chefer skulle behöva bli bättre på att i tid ta tag i skadligt skvaller som förtal och nedsättande kommentarer, anser Alexandra Thomas. Här är en av mina dikter som också finns tryckt på kort och den får gärna citeras om mitt namn finns med som författare. Dikten är egentligen tänkt till någon som slutar på ett jobb , till exempel, men den kan ju även användas när man själv är den som lämnar. Framför allt är du inte ensam.


Många svenskar blir dagligen utsatt för härskartekniker på sina jobb. Chef intervjuade tidigare i år Anna-Karin Kask som berättade om hur hon blev utsatt härskartekniker på sitt jobb i tre års tid – och kom ifrån det genom att skriva sagor om företeelsen. Vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet och hur vi trivs där påverkar också vårt välmående i det stora hela.


Avskedsmail på jobbet

Opinionsinstitutet Yougov har, på uppdrag av Metro, tillfrågat svenskarna vad som är viktigast för dem på arbetsplatsen. Hela procent uppgav då att bra kollegor är det som de värdesätter allra högst. Mycket handlar om att titta på dig själv, vilken inställning du har och vad du faktiskt kan bidra med.


Glädje ger kraft och motivation åt hela arbetsplatsen – så varför inte gå till jobbet och börja vara den energikällan? Bosse Angelöws bästa tips på hur du bidrar till arbetsglädje på jobbet : 1. Exempel på aktiviteter är frukostmöten en gång per vecka, mindfulnesstips varje måndag, stegräknartävling och tankenötter på toa. Vintertid är kräksjukesäsong och nu ökar antalet fall för varje vecka. Blir du smittad på jobbet bör du få vara hemma med lön.


Avskedsmail på jobbet

Jag har ett jobb där jag sitter mycket framför datorn. Ganska ofta känner jag mig sömnig. Speciellt när jag sitter i möten kan jag känna att ögonen går i kors. Men då gäller det att bli. Det gör de nu också i skrivandets stund.


Jag sover bra på nätterna då jag tar en insomningstablett. Haft trötthetsproblemet ända sen jag var tonåring. Koll på jobbet som handlar om att rusta elever på yrkesprogram med kunskaper om diskriminering och rättigheter i arbetslivet. Skvaller på jobbet - bra och dåligt Yasmins avdelning funkar inte alls, och förresten är Kalle otrogen.


Skvaller kan vara en tryckventil på jobbet - men när skitsnacket tar över är det en ilsket blinkande varning om att anställda inte mår bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg