tisdag 17 december 2019

Samsara hinduism

Samsara hinduism

I advaita vedanta betraktas samsara som fundamentalt just en illusion. Inom hinduismen är det själen som vandrar, dvs återföds (själavandring). Vissa former av hinduism ser samsara som ett bortirrande från det sanna jaget till en tro på det illusoriska jordalivet som det verkliga. In Hindu and Buddhist practice, samsara is the endless cycle of life and death from which adherents seek liberation. In Hinduism , the prominent belief is that samsara is a feature of a life based on illusion (maya).


Samsara hinduism

Hinduism - Hinduism - Karma, samsara, and moksha: Hindus generally accept the doctrine of transmigration and rebirth and the complementary belief in karma. The whole process of rebirth, called samsara , is cyclic, with no clear beginning or en and encompasses lives of perpetual, serial attachments. Till hinduismens viktigaste gudar räknas Vishnu, Shiva, Kali och Lakshmi. Det existerar därför inte någon början eller något slut.


Enligt hinduismen är alla människor instängda i livets eviga kretslopp! Kretsloppet kallas för samsara och är något människan helst slipper. English dictionary definition of samsara. Befrielse från kretsloppet, eller återfödelsen, är målet för individen. Med reinkarnationsläran menar man läran om tron på återfödelse.


Samsara är återfödelsens kretslopp. Den enskilda individen utplånas när Atman uppgår i Brahman, som är världssjälen, det gudomliga. En annan likhet mellan hinduismen och buddhismen är att det ständiga förloppet av återfödelse ( samsara ) betraktas som något plågsamt som man bör befria sig från. I modern tid har tanken på reinkarnation även fått spridning i västvärlden i samband med intresset för nyreligiösa rörelser och New Age. The soul is reborn continuously (reincarnation) according to implications of action and reaction (karma).


Karma is the ethical element in the process of samsara. All worldly existence is subject to the cycle of samsara , which is thought of as having neither beginning nor end. Such liberation is called moksha or mukti in Sanskrit. Moksha can be attained only through God-realization. Om du tänker dig samsara som en stege kan du föreställa dig god karma som heliumballonger.


Samsara hinduism

Din goda karma lyfter dig uppåt i samsara och ju mer god karma du har desto högre kommer du. Dålig karma kan du se som tegelstenar. Ju fler tegelstenar du bär på desto längre ner ramlar du. Religionkunskap centrala begrepp från Hinduism och Buddhism.


Man föds - man lever - man dör och blir en del av Brahman - man återföds - osv. Det är den karma man dragit på sig under tiden man levt som avgör vad man återföds till. The term can be literally translated as “continuous movement. In Mahayana Buddhism, however, with its focus on inherent Buddha Nature, both samsara and nirvana are seen as natural manifestations of the empty clarity of the mind.


The Heart of Hinduism text book is produced by ISKCON Educational Services, UK. ISKCON, the International Society for Krishna Consciousness, belongs to the Vaisnava tradition of Hinduism. Vill du få tillgång till hela artikeln? Hinduism betyder egentligen ”Indiens tankesystem”, men hinduerna kallar sin lära för Santana Dharma (den eviga läran).


Att nå frälsning, det yttersta målet i tillvaron, innebär att bryta samsara , återfödelsens kretslopp. Då förenas den individuella atman (själen) med brahman (världssjälen). Det finns olika vägar för att nå detta mål, förknippade med olika intellektuella, andliga, känslomässiga och kroppsliga övningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg