onsdag 7 februari 2018

Paypal säkert bluff

När Rigmor pratade med Paypal såg de att det hade varit otillåten aktivitet på kontot. Flera personer hade försökt hacka in sig på kontot innan en person slutligen lyckats. Mardrömmen: Försvunnen pension.


Nu vill hon uppmana alla att ha koll på vilka internetkonton som är direktkopplade till bankkort - och att ha säkra lösenord. Lär dig mer om nätfiske av PayPal och hur du kan undvika det. Läs vår utförliga guide om säkerhet online och lär dig hur du rapporterar nätfiske. Varning för falska mejl från Paypal – bedragare vill åt dina pengar.


Betalningstjänsten Paypal varnar nu för att falsk e-post är i omlopp och uppmanar kunder att inte klicka på länkarna i mejlet. Jag ska sälja min bil och har fått mejl av en person som skriver på engelska. Jag blir liiite skum på hans mejl. Jag förstod omedelbart att det var en bluff men jag spelade dum och låtsades följa hennes instruktioner.


Paypal som system är lika säkert som andra betallösningar, men det säger ju inget om personen som du handlar med. De var skickligt gjorda förfalskningar. PayPal -kvittensen som skulle bevisa att han hade skickat pengar såg precis ut som ett PayPal -utdrag.


Fakturan från transportfirman såg också trovärdig ut. Jag trodde det var på riktigt, och det var ett stort misstag, konstaterar Erik Orlov. Med PayPal kan du betala och överföra till alla som har e-post.


Paypal säkert bluff

PayPal är kostnadsfritt för konsumenter och fungerar friktionsfritt tillsammans med ditt befintliga kreditkort och lönekonto. Du kan reglera skulder, låna kontanter, dela upp räkningar eller dela upp utgifter mellan vänner utan behov av uttagsautomat eller checkar. Säker inloggning pågår.


PayPal är, vad jag vet, ett seriöst företag för överföring av pengar mellan länder via Internet. Vi känner igen dig på den här enheten, så du behöver inte ange ditt lösenord för köp. En gång för flera år sedan skaffade jag ett konto där för betalning av böcker till en god vän i USA. Har bara använt PayPal denna enda gång.


Idag kom ett mail från PayPal , se nedan. Vad tror ni, phishing eller ej? Hur verifierar jag mitt PayPal -konto? Vad händer om jag har glömt bort min e-postadress?


Hur gör jag för att visa eller ändra min kontoinformation? Hur lägger jag till ett betalkort till mitt PayPal -konto? Hur lämnar jag in ett klagomål till PayPal ? Hur fyller jag på pengar på mitt PayPal -konto?


Jag har glömt mitt PayPal -lösenord. Nu vet jag inte om det finns ett samband. Jag skulle nog spärra och byta kort i ditt fall för att vara säker framöver. Det var en del ändringar i betalningsrutiner jag gjorde och lite jobb, men jag lär mig.


Spotify, Swedbank och Skatteverket används i bluffmail och det finns säkert fler. Virusskydden har dock inte reagerat. HTML-sidan som öppnas i din webbläsare är en kopia av vad en riktig PayPal webbsida skulle se ut. Skaparna av denna bluff har uppmärksammat detalj och har kopierat html-kod direkt från PayPal i ett försök att göra denna sida verkar vara legitim.


En skärmdump av falska sidan kan ses nedan. För att bäst undvika att bli lurad bör använda sunt förnuft, säkra betalningslösningar, som Jan Olsson menar att Paypal är, samt själv läsa på om hur betalningsmetoden funkar på företagets hemsida. Rörde inte ens hojen – Så fort du ska betala för det du säljer är det något som är fel.


Paypal är i sig ett säkert betalningssätt, men det är i dagsläget ganska vanligt att man kör bedrägerier som uppger sig använda Paypal som betalningssätt. Det finns lite olika varianter av detta scam men ett är att om man fortsätter med dealen med busarna, så påstår de sig ha satt in summan på ditt paypalkonto. PayPal fungerat väldigt bra för mig som kund till att köpa varor på nätet. Får jag ingen vara hem så har jag fått tillbaka pengarna. Max eller på köp online.


Paypal säkert bluff

Tyskland så ca: 3-dagar. Hon scannar köp- och säljsajterna för att lura svenskar på tusentals kronor – genom falska mejl från betaltjänsten Paypal. Hon frågade saker om soffgruppen jag sålde, som när den var köpt och vilka mått den hade.


Man fick känslan av att det var en vanlig person, säger Mariana Dalarsson, 2 som polisanmält bluffen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg