fredag 9 februari 2018

Arbeta med känslor i förskolan

Jobba med tema känslor. Välj en bok som tydligt behandlar den känslan. Jag söker bilder på känslor och jag laddade hem scribd men hittar inte hur jag ska söka för att finna de.


Med vänlig hälsning, Emma. Arbeta med känslor som tema. Utgå gärna från de pedagogiska övningarna i handledningen.

Ett sätt att arbeta med känslor som tema kan vara att varje vecka låta barnen välja en känsla som de vill utforska. Då kan ni också gå in djupare på olika nyanser av en och samma känsla. Notera om det finns variationer i hur barnen målar Litens känslor och hur de berättar om dem. Använd gärna variationerna i målarbladen för att synliggöra för barnen att det är möjligt att uttrycka en och samma känsla på olika sätt. Man måste reflektera över dels sina egna, men också över barnens känsloreaktioner och arbeta med detta i vardagen i alla situationer.


Barnen måste få känna att atmosfären i förskolan välkomnar alla känslor och dess uttryck så att de inte trycks ned eller undan. Ja, det är bra att ha en kompis för då behöver man inte känna sig ensam. Jag har flera kompisar, det tror jag att ni också har här på förskolan , säger Maritha Larsson.


Hon fortsätter att läsa.

Den lille mannen i boken får så småningom en egen kompis, en glad hund. De allt större grupperna i förskolan kräver en hel del av barn och vuxna, hänsyn och kamratskap är viktiga ledord i verksamheten. Men det är inte alltid så lätt att visa sina känslor eller att visa dem på rätt sätt. Det är inte heller lätta att sätta ord på det som känns inuti kroppen, det som bara vill bubbla ut. Behovet tycks öka och därmed också efterfrågan på kompetensutveckling och konkret material till dem som arbetar i förskolan.


I denna artikelserie får du läsa om känslor , hur du kan arbeta med känslor i barngrupp samt hur vi kan påverka oss själva och skapa resursrika sinnestillstånd. Främjande relationsarbete förebygger kränkningar. Ett par böcker ur Alvinas utgivning passar bra till de teman som förskolan kommer att arbeta med under året.


Om vatten handlar boken Blött, sött och salt av Kristin Dahl och Malin Hardestam. Alfons Åberg samt för att utbyta erfarenheter om hur man kan arbeta med förhållningssätt med barn. Birgittas föreläsning Birgitta berättade att de började arbeta med känslor utifrån böckerna om Alfons Åberg i början av året i den förskoleklass som hon arbetar i. Ibland känns det som det ansvar som ligger på förskolan i och med vårt uppdrag att arbeta för att motverka stereotypa könsroller är ofantligt tungt. Empati i Läroplan för förskolan Alla som arbetar med barn i förskolan ska arbeta med de etiska värden som styrdokumentet påvisar.


För barn i åldern 1-2. Vi bestämde temat utifrån barnens intreese. Vi har valt att arbeta med känslor och att barnen lättare skall kunna gå tillbaka och minnas vad vi arbetat med. Vi kommer att använda oss av olika uttrycksformer.


Till förskolan kommer det barn med olika erfarenheter och upplevelser i bagaget.

In i samspelet med de andra barnen tar de med sig hela sitt känsloregister. Detta gör förskolan till en betydelsefull plats för barnens kunskapsutveckling. Sverige spenderar en stor del av sin tid där. Förskolans undervisning består bland annat av ämnen som exempelvis matematik och svenska där barnen får bekanta sig med siffror och bokstäver.


I Skolverkets podcast Barns integritet i förskolan kan du fördjupa dig. I podden samtalar Adrian Forssander, undervisningsråd på Skolverket, med Åsa Landberg, barnpsykolog. Tillsammans diskuterar de begreppet integritet och hur man kan tänka och arbeta för att respektera barnets integritet i förskolan.


I förskolan är vi med och bidrar till att barnen ska förstå känslor och sätta ord på det dem känner. Att prata om känslor och få barnet att sätta ord på det den upplever och känner är magi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg