torsdag 17 augusti 2017

Ämne till uppsats samhällskunskap

När du gör din anmälan till programmet på antagning. På denna sida på studienet. Samhällskunskap , till exempel undersökningar, fördjupningsarbeten, argumenterande texter, argumenterande tal, diskussioner, debattinlägg, analyser och utredande texter.


Använd dem gärna som inspirationskälla för dina egna arbeten! Uppsatser om SAMHäLLSKUNSKAP.

Samhällskunskapen är det ämne i skolan som kanske har störst krav på att spegla nutiden utifrån såväl historiska som samtida händelser. Jag skall skriva en samhällsvetenskaplig uppsats i B-Kursen som skall vara mellan 7-Adatorskrift. Saken är den att jag inte har en aning om vad jag skall skriva om. Jag är i stort sett intresserad av allt som rör samhäll, och det är kanske det som gör att jag inte vet vad jag ska välja för ämne.


Jag får välja vilket ämne jag vill. Den värld vi lever i är enorm och många gånger svår att förstå sig på. Här har samhällskunskap ett viktigt uppdrag.

Allt ifrån det lokala och globala till det individuella och kollektiva tas upp till behandling. Det innebär att ämnet inte utgörs av små lösryckta delar. Här är det istället en slags helhetsbild som eftersträvas. Att uppsatsen inriktar sig särskilt på ämnet samhällskunskap har sin grund i att det här ämnet ställer höga språkliga krav på eleverna. I det här fördjupningsarbetet skriver eleven om varför föräldrar gifter bort sina unga döttrar till äldre män.


Jag läser samhällskunskap och ska skriva en uppsats om en samhällsfråga, men det står helt still i huvudet och jag kommer inte på någon som jag kan skriva om. Jag tänkte att ni kära medlemmar alltid är redo med tips! Det ska vara lätt att hitta information, då uppsatsen ska vara på ca tio sidor.


Det har sin bas inom statsvetenskap, sociologi och nationalekonomi, men även andra samhällsvetenskapliga och humanistiska discipliner ingår. Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att nyansera bilden av nationalism bland svenska riksdagspartier. L1-elevers ordförståelse. Formativ bedömning är högst aktuellt nu i Sverige i och med processen kring implementeringen av den nya gymnasiereformen Gy11. Att tänka uppsats – det vetenskapliga arbetets grundstruktur är en annorlunda handbok i akademiskt uppsatsskrivande som kompletterar gängse verk i ämnet.


När andra handböcker huvudsakligen går igenom uppsatsens olika delar – inget fel i det – fokuserar författarna här på vad en uppsats egentligen är: en vetenskaplig text som byggs upp av en räcka argument som leder fram till. Det är svårt att skriva en debatterande uppsats om man inte kan ämnet. Det underlättar iaf mycket om man inte behöver läsa sig till allt.

Kortare uppsatser kräver oftast inte en sammanfattning. Sammanfattningen skrivs lämpligen när du är nästan färdig. Det är först då du vet vad du faktiskt har skrivit. Det kan vara bra att, vid sidan om uppsatsen , också arbeta med ett utkast till sammanfattningen, som du formulerar om efter hand.


På universitetsnivå tar vi uppdrag som hemtentamen och uppsatser inom ämnen som sociologi, kulturgeografi, samhällskunskap , statsvetenskap, historia, miljökunskap och angränsande ämnen. Denna uppsats utgör en analys av tre olika läromedel som används i ämnet samhällskunskap och dess A-kurs inom teoretisk och praktisk program på gymnasienivå samt vuxenutbildning. Ska nu beskriva metod och undrar ifall någon har tips på hur jag kan skriva det på ett akademiskt sätt? Alltså att jag lånat böcker från bibblan som jag använt som källor till min studie.


Jag ska skriva en uppsats som handlar om en samhällsvetenskaplig fråga. Jag funderara på att välja ämnet dödsstraff och har tänkt ut två frågeställningar men vet inte om de är bra. Någon som vill hjälpa till ? SO-rummet är en gratis digital lärresurs och Sveriges mest välsorterade länkbibliotek för skolans samhällsorienterade ämnen : historia, religionskunskap, geografi och samhällskunskap. Webbplatsen ger dig snabb och enkel tillgång till flera tusen ämnestexter och pedagogiska filmer samt tusentals SO-länkar som kan användas i undervisningen och skolarbeten.


Vi pluggade ihop på Stockholms universitet och skrev en uppsats tillsammans om att göra prognoser. Jag lät tidigare mina studenter skriva uppsats på ämnet om Sverige skulle gå med i euron eller inte. Internetföretaget Stay Secure exemplifierar i ABC med en elev som skriver en uppsats om terrorism och mejlar den till sin lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg