onsdag 1 augusti 2018

Mensvärk innan första mensen

Allt du behöver veta för att vara förberedd för din första mens. Läs mer om mens och allt omkring det. Ta del av information och tips på Libresse. Lär dig mer om leva med mens här!


Tips och råd kring intimhygien.

Hitta all information här! Med receptfria läkemedel från Apotek Hjärtats e-handel. Mensvärken är oftast starkast under första och andra dagen av mensen.


När mensen har börjat kan du också må illa och få diarré. Diarrén beror på att du har höga halter av hormonet prostaglandin i kroppen. Att få sin första mens kan kännas både märkligt och roligt.


Det kan uppstå mycket tankar och funderingar kring vad som är normalt och inte.

Hur gammal du är när du får mens kan variera mycket. Vissa får mens redan vid tio års ålder medan det för andra kan dröja ända upp till sexton år. Din mens har uteblivit i mer än sex månader, och du vet att du inte är gravid eller har kommit in i klimakteriet. Du är omkring år och har haft ett uppehåll på ett år innan den nuvarande blödningen. Du kan kontakta de flesta mottagningar genom att logga in.


Du som går i grundskolan eller på gymnasiet kan kontakta elevhälsan. Det som händer vid mens är att kroppen frisätter prostaglandiner, ett hormonliknande ämne, som hjälper till att stöta ut livmoderslemhinnan. Prostaglandinerna får livmodern att krampa.


Mensen brukar hålla i sig mellan dagar upp till cirka en vecka, i snitt dagar. Vissa blöder bara lite medan andra kan blöda ganska mycket. Könshår hade jag fått och det absolut sista jag kunde tänka på var att mensen var nära. Det är också olika hur mycket man blöder. Men för alla som har mens så brukar man få extra mycket flytningar två veckor innan mensen (ägglosningen) så första gången jag fick ägglosning var det direkt in på toa och kolla om mensen hade kommit.


Hua vad dagarna innan BIM är jobbiga. Jag slutade med mina p-piller i slutet av juli, men fick tillbaka min mens först i november, så man kan egentligen säga att detta är första riktiga försöket. Jag hade trådiga flytningar precis i början av december också och jag hoppas att det betyder att min ägglossning äntligen är igång.

Jag kan få det allt från upp till en vecka till inga känningar alls innan mens. Man brukar kunna skilja på mensvärk och magont då mensrelaterade smärtor oftast sätter sig i områdena kring livmodern (långt ned innanför höftbenen) eller i ryggslutet. Tabletterna tas cirka 3-dagar före dets att mensen beräknas komma. När man slutar ta tabletterna tar det cirka två dagar innan mensen kommer. Förskrivningen av denna typ av läkemedel är som störst under sommaren.


Hos oss kan du hämta ut recept online! Nyheter varje vecka, handla redan idag! Resten av artikeln är indelad i tre delar där vi tittar närmare på symptomen och hur de kan lindras. Vissa får endast lite mensvärk medan andra kan få väldigt ont. Smärta i nedre delen av magen.


En annan sak är att när du har fått din första mens är det mycket olika hur snabbt det blir stadig och stabilt inom en cykel. En i klassen var stadig inom månader. Det kan vara att mensen inte kommer på 2-månader efter den första innan det plötsligen kommer en till. Besvär innan mensen - PMS. Ungefär en vecka innan mensen och fram tills att den kommer ökar mängden vätska i kroppen.


Därför får många svullna och ömma bröst och känner sig svullna i kroppen. Det kallas för premenstruellt syndrom (PMS) och har med hormonbalansen att göra. L så ja är jättesugen på att ta ett test. Kände mig som vanligt innan mens , med spända bröst och molvärk i magen MEN det som fick mig att misstänka att jag var gravid var att jag fick mycket mer flytningar än vanligt. Flytningar från slidan börjar komma i puberteten, oftast innan den första mensen Min kompis (som har fått mens ) säger att man har mycket och oregelbundna flytningar innan första mensen och hon tror att den mensen kan komma vilken dag som helst.


Flytningar från slidan börjar komma i puberteten, oftast innan den första mensen. Mensvärk och bruna flytningar innan mens - Viking line. Jag blir lätt förstoppad veckan innan mens som kan resultera i extrema kramper som gör det svårt att sova någon natt.


Det jag märkt minskar besvären är att under resten av menscykeln träna och äta fiberrikt med mycket grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg