torsdag 30 augusti 2018

Mensvärk efter befruktning

Mensvärk efter befruktning

Hos oss kan du hämta ut recept online! Nyheter varje vecka, handla redan idag! Hitta adress och öppetider här. Välkommen till Apotek Hjärtat. Se alla våra populära produkter.


Passa på att fynda redan idag. Alla varor med nedsatt pris. Sex dagar efter befruktning. En del kan uppleva en liten blödning, såkallad ”fästblödning” en vecka efter befruktning.


De flesta kommer inte uppleva det. När det befruktade ägget har fästs kallas det för embryo och det händer en rad viktiga saker som gör att din kropp börjar utveckla graviditetssymptom. Citerar från niomanader.


Din livmoder börjar växa redan från dag ett och ofta kan detta kännas som molande mensvärk. Lite obehagligt, men det gör inte ont. Ett samlag tre dygn innan ägglossning kan alltså leda till en befruktning. Dagarna med störst chans.


Du har som störst chans till att bli gravid om du har sex två dygn innan ägglossning till och med timmar efter ägglossning. Hur stor är chansen att bli gravid? Vi har prickat in att ha samlag vid varje ägglossning och speciellt de dagarna före och på de mest viktiga dagarna , men inte lyckats. Jag fick symptom ganska snabbt efter befruktning. Hade nästan som mensvärk i magen nästan konstant och brösten började ömma.


Mensvärk efter befruktning

Kräktes första gången två dagar innan mensen skulle kommit och kände mig allmänt yr och konstig. Vågade inte tro att det var något men sen testade jag mig samma dag som jag skulle få mens och då var det. Du kan få lite ont i magen efter att äggen plockats ut, ungefär som mensvärk.


Du kan då ta smärtstillande medel som innehåller paracetamol, till exempel Alvedon. Oftast slutar det göra ont efter två till sex timmar. Lutealfasstöd med HCG eller progesteron efter assisterad befruktning resulterar i fler graviditeter. HCG ger inte bättre resultat än progesteron för alla och är förenat med en ökad risk för OHSS vid användning med GnRHa. Den optimala vägen för progesteron har ännu inte fastställts.


Graviditet nr 3: På dag nr efter ägglossning blödde jag näsblod ur båda näsborrarna och det rann friskt. Clear Blue och fick ett klart och tydligt plus. Jag vet att många som har mycket problem med mensvärk får det bättre efter att dom har fött barn.


Det blev inte bättre för mig efter Lucas, men efter graviditeten med tvillingarna så har mina menssmärtor förbättrats. Hur kändes det för dig? Har du känt av befruktningen ? Upplever du att dy har mycket mensvärk eller ont vid. Jag undrar hur det kändes dagarna efter er befruktning.


Skriv gärna dag för dag. Det finns många sätt att lindra mensvärk , några enkla tips är att lindra med värme, motion, sex och smärtstillande tabletter. Mensvärk är inte farligt men gör ont och är obehagligt. När väl äggblåsan spricker lossnar ägget och blåsan omvandlas till ett litet organ i äggstocken som då kallas för gulkroppen.


Gulkroppen tillverkar hormoner där det viktigaste hormonet är just gulkroppshormon som får slemhinnan i livmodern att växa och förbereda sig för att ta emot det befruktade ägget. Befruktningen sker väl ca 4-dagar efter samlag. Kanske missförstod men oavsett om man känner något direkt så kan det inte vara befruktningen eftersom den sker några dagar senare. Ilningar efter samlag påverkas nog av något annat. Man kan säkert känna befruktningen sen, när den väl sker.


Jag började känna efter 1-veckor efter det att vi gjorde barn att det var nåt på gång eftersom att jag hade som en annorlunda mensvärk samt att brösten gjorde förbenat ont. Jag testade mig ngn dag efter det att mensen var försenad. Jag har haft mensvärk i flera dagar nu och brösten ömmar sedan ett par dagar. Det är ju vanligt att ha mensvärk vid behandling och graviditet.


Så fort befruktning sker bör du som är gravid sluta dricka alkohol. Alkohol passerar lätt över till fostret och kan under tidig graviditet orsaka skador på hjärna och nervsystem. Vad händer efter befruktningen ? Sen glider det ner och fastnar i livmoderns slemhinna.


Denna implantationsblödning sker ca. En del upplever även ökade flytningar under graviditeten. Orsaken till det är att slidväggen blir tjockare nästan direkt efter befruktning.


Ibland kan mensen vara sen och en av orsakerna är att du kan vara gravid. Däremot måste inte utebliven menstruation bero på graviditet, det kan ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg