tisdag 14 augusti 2018

Lägg till swish tradera

Swish är en mobil betallösning som är snabb och enkel, och därför mycket uppskattat av många köpare. Var noga med att be köparen ange sitt alias, eller något annat som gör att du kan identifiera vilken försäljning betalningen hör till. Eventuella bank- och swishrelaterade avgifter kan tillkomma. När du säljer med Traderabetalning väljer dina köpare att betala med Swish , kort eller PayPal direkt på Tradera.


Du får sedan utbetalt till ditt bankkonto inom 1-bankdagar.

Vi meddelar dig när köparen har betalat och då är det dags för dig att skicka varan till köparen. Nästa sak att göra är att välja hur du vill skicka varan. Du ser att Tradera har ett samarbete med vissa speditörer, och väljer såklart en av dessa, så du sparar några slantar.


För att nå så många som möjligt så lägger du även till ett alternativt fraktsätt. Om köparen betalar med swish genom Tradera så tar det ca bankdagar innan du får dem. För mig har det ibland tagit upp till 3-dagar också.


Lägg upp saker till försäljning.

Vem som helst kan nu lägga upp saker till försäljning från sitt eget Tradera -konto genom att uppge klasskassans kampanjkod! Det är kampanjkoden som gör att pengarna hamnar i klasskassan och att alla saker som läggs upp till försäljning visas på den gemensamma sidan. Om en och samma köpare har köpt flera varor från dig så betalar köparen för alla varor via Tradera. Om du och köparen sedan kommer överens om ett samfraktsbelopp som är lägre än det köparen betalat är det upp till dig som säljare att återbetala överstiget belopp till köparen.


Kan du inte använda Swish då? Det blir ju nästan som kontant betalning. Jag säljer också på Tradera men använder alltid Klarnas lösning, då kommer pengarna in på kontot utan att jag behöver uppge mitt (hemliga) bankkontonummer till en okänd person. Under följer mitt standard vinnarmail, som du får från Tradera : Grattis till ditt köp! Köper du flera objekt väntar du på mitt vinnarmail eller kontaktar mig, för korrekt porto.


Se även till så att du inte angivit några mellanslag eller bindestreck. Jag har sålt, men jag har inte fått mina pengar! För att Klarna ska kunna betala ut pengarna till dig, behöver du göra två saker: 1. Ange ditt bankkontonummer.


Det gör du på Mitt Tradera eller här. Fylla i engångskoden som kommer till din. Vi skickar endast till adressen som är angiven på Tradera.

Kontrollera att din registrerade adressstämmerinnan du lägger bud. Du ansvarar för din inloggning och dina bud. Felaktiga bud anmäls till Tradera.


Om du inte fått betalt för en vara kan Tradera skicka ut ett mejl till köparen och uppmana köparen att ta kontakt med dig så ni kan slutföra affären. Detta brukar oftast generera en snabb kontakt. Alternativt kan Tradera ordna så att du kan lägga upp varan på nytt samt tar de bort den avgift som tillkom när du la upp annonsen. Så Tradera erbjuder en mängd med olika sätt att betala, OM säljaren väljer att acceptera det.


Idag fick jag mail från PayPal att ärendet var avslutat till min fördel. Jag får tillbaka pengarna, men det kunde ta arbetsdagar innan saldot var justerat. Kollade ändå saldot och där var ju pengarna. Så jag la till ett bankkonto och tänkte flytta över pengarna. Fick en kod per sms och knappa in den, men sen vart det stopp.


Jag är mycket mer bekväm med de sistnämndas betalningslösning, dvs. Alipay eller Paypal kopplat till mitt kreditkort, än tradera -varianten med banköverföringar till okända personer. Tyvärr tror jag bedrägerierna i Sverige bara kommer att öka, så om tradera nu inför en säkrare modell är det inte en dag för tidigt. Ibland dyker det upp saker på Tradera med väldigt låga priser. Här kommer en del kännetecken när det handlar om bedrägeriförsök.


Jag vann en auktion på Tradera och jag betalade säljaren (med gott omdöme) via swish. Jag slant på siffrorna eftersom jag gjorde detta via min dumma jävla mobil! Auktionen inklusive frakt skulle gå på 59:- men jag skrev in 599:- vilket var summan som överfördes. Jag hade jätteproblem för ett tag sedan att föra över pengar till ett konto i Swedbank efter ett köp på Tradera. Jag fick också upp ett meddelande Kontot finns inte.


Efter mycket tjatande på säljaren visade det sig att hon hade gett mig ett felaktigt kontonummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg