måndag 9 oktober 2017

Objektifiering av kvinnor i media

Tag kontakt och få hjälp idag. Nya inkomstmöjligheter. En naken kvinna med en parfymflaska mellan benen. Den här typen av reklambilder är tyvärr inte främmande för oss att se.


Objektifiering av kvinnor i media

Vi är på gränsen till hjärntvättade när det gäller kombinationen kvinnokroppar och försäljning. Objektifiering av kvinnor i media. Sexualisering i media. I reklam används kroppen, särskilt kvinnokroppen för att sälja resor, mat, hälsoprodukter, underkläder.


Man talar om ”the male gaze”, den manliga blicken, ett uttryck myntat av Laura Mulvey, och att detta allt mer formar den offentliga bilden av kvinnan. Vårt ständiga kommenterande av utseende, även i sammanhang då det inte bör vara i fokus, fick Hanna Söderquist att reagera. På bloggen Fel fokus lägger hon upp exempel på när vi fokuserat onödigt mycket på utseende istället för att lyfta prestationer och därmed spär på utseendefixeringen och bidrar till objektifieringen av kvinnor. Vilka föreställningar väcker bilderna om kvinnor respektive män? Hur påverkas kvinnor och män av den här typen av bilder och reklam?


Kan du komma på andra medier där kvinnor objektifieras? TV-serier, filmer, dataspel, musikvideos? Titta på ett avsnitt i en dokusåpa.


Män skiter fullständigt i vad konsekvenserna blir av deras sexualisering och objektifiering av kvinnor. Resultatet kan jag berätta, blir att i deras tankevärld blir alla kvinnor , oavsett om de är tolvåringar eller trettiosexåringar till för dem. För deras upphetsning, för deras njutning. Tonårstjejer spenderar 10h och min varje dag på att konsumera media. Vad förmedlas till dem om kvinnlighet, stereoptyper och förebilder?


Onaturliga skönhetsideal och objektifiering av kvinnor i reklam skapar en snedvriden kroppsbil låg självkänsla och dålig självbild som leder till utbredd psykisk ohälsa och ätstörningar. Flickor och kvinnor kan inte röra sig fritt utan att mötas av bilder som framställer kvinnor som sexualiserade objekt. Jag kan bara spekulera i varför du har behovet av att göra detta och inga av mina spontana tankar är till din fördel. Jag skulle önska att du slutade upp med att kommentera hur jag ser ut och istället kommunicera med mig på ett professionellt sätt.


Om denna objektifiering av mig fortsätter kommer jag att måsta vidta åtgärder. Diskussionen om hur kvinnor och män presenteras i medier har pågått i decennier, inte bara i Sverige utan även internationellt. När man tittar på frågor som rör medier och ojämställdhet handlar det både om en skev könsrepresentation, dvs. Om objektifiering och avsaknaden av kvinnor i Kalle Anka. Men då är det såklart viktigt att all samtida media inte fortsätter att hålla fram de här.


Objektifiering av kvinnor i media

Vi är vana att se kvinnor som kroppar, inte bara ansikten. Länge insåg man inte vilka skrämmande effekter objektifiering får, exempelvis att procent av flickor mellan och uppger att de tror att kvinnor bedöms mer på hur de ser ut än på vad de gör! Folk rasar över tv-producenternas objektifiering av kvinnor under fotbolls-VM. Noted Media i Skellefteå AB, org. Det man alltid tjatar om rörande sexualiseringen av det offentliga rummet är ju att kvinnor framställs som objekt så enligt den analysen måste ju detta i någon mån vara bättre, ur ett jämställdhetsperspektiv.


Det känns som att objektifiering är ett ganska irrelevant begrepp i sammanhanget. Mera objektifiering och sexualisering i media Det har varit mycket objektifiering och sexualisering i media de senaste dagarna. Muslimen Omar Vinterfröjd argumenterar mot ett förbud av huvudduk i skolan, och erkänner samtidigt att det finns kvinnor som inte får välja huruvida de ska ha huvudduk eller ej.


Vad reklam gör med kvinnor - Vi är nog välbekanta med hur omöjliga medias representation av kvinnor ofta ser ut. Bahnhof svarade RO att de saknar en modern syn på kön och marknadsföring. I slutet av februari i år fortsatte internetleverantören kampanjen men vände på bilden genom ombytta könsroller. Den nya versionen av annonsen blev också anmäld för att vara könsdiskriminerande.


Men nu har RO slagit fast att männen inte framställs som sexobjekt. Kvinnan behöver vara påtittbar ur tre olika perspektiv: dels som objekt för fotografen som skapar bilden av henne, dels för de karaktärer hon spelar mot och framför allt för mannen i publiken som skall beundra henne. James Bond-filmer fungerar bra som exempel även om de är gjorda i England.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg