Här finns det anledning att besinna sig och fundera på om fyra år med betygsångest är värt vinsten av att få ett enkelt urvalssystem till gymnasiet. En argumenterande text där eleven beskriver varför man bör införa betyg redan i årskurs 4. Fokus ligger bland annat på satsningar på att lyfta sjunkande skolresultat och tidigt identifiera elever som behöver hjälp. Vidare så bemöts motargument om ökad skolstress bland barn.
Eleven lyfter bland annat upp klimatpåverkan och djurens lidande som argument.
Argumenterande text - Studienet. Jag förklarade ytterligare vilka de typiska språkliga dragen med en argumenterande text är. Eleverna jobbade med en text till som handlade om argument för och emot om ett planerat café i ett samhälle. Jag skulle skriva en argumenterande text om Behåll det gamla betygssystemet. Jag har skrivit texten och ber er att kontrollera om det ens är en argumenterande text och om det är den så vill jag gärna se era åsikter om förbättringar Behåll det gamla betygssystemet!
Det nya betygssystemet. Möjligtvis att du är en kille som är smart nog att inte röka, men inte mycket mer.
Du hade nog kunnat få till den rätt bra om du hade funderat lite mer djupgående över frågorna som du ställer i texten. Då hade det kunnat bli riktigt intressant. Under veckorna 4och 43kommer vi i svenska att arbeta med argumenterande texter. Ni kommer att få skriva en insändare till en tidning som ska handla om ett av följande ämne: - Betyg i åk - Skoluniform - Dödsstraff - Rast inomhus - Skatter - Valfritt Du väljer själv om du ska var för eller emot med du ska tydliga argument. En kortare, argumenterande text från årskurs där eleven presenterar sina åsikter kring prov i skolan.
Eleven värderar vad som är bra respektive dåligt med dem, samt diskuterar huruvida föräldrar bör informeras om sina barns provresultat. I en argumenterande text är målet att - i skriven form - övertyga läsaren att din åsikt är den rätta. Oftast görs argumenterande texter i Svenskakurser, men kan även förekomma inom andra (så som Engelska eller Samhällskunskap). Fördelar: jag tycker att det viktigt med betyg från årskurs för att det ger föräldrarna och lärarna en tydlig information om elevens kunskaper. Betygen är till för att mäta dina kunskaper i ett specifikt ämne.
Texten säger i princip ingenting. Sedan är betygen till för att andra ska se vad du kan och kunna bedöma om du är värdig ett jobb, en plats på en skola osv. Jag har redan visat att betygen är helt värdelösa inom skolan när det gäller att mäta kunskaper osv.
Eleven kan alltså ha en klar uppfattning i frågan men måste kunna väva in andra aspekter i sin diskussion. I argumenterande texter är det alltid en styrka att bemöta tänkbara motargument.
I Sverige råder delade meningar om värdet av nationella prov. Några anser att betygssättningen fungerade bättre förr då betygen anpassades till medelbetyg på nationella prov. Nu är det snart val i Sverige och politikerna pratar mycket om skolan. Men något som alla elever alltid pratat om är skolmaten. Just nu är skolmaten inte särskilt bra alls och det förändras aldrig.
Jag har gått sju år i skolan nu och tycker inte alls om maten vi får där. Mer idrott i skolan - argumenterande text Jag tycker att det är viktigt med idrott i skolan, och tycker därför att man ska ha längre och fler idrottslektioner. Med mer idrott blir man piggare i huvudet och kan koncentrera sig bättre på lektionerna, vilket stimulerar inlärningen. Liselott: Jag är för tidiga betyg , men inte av den anledningen att det kommer att lyfta resultaten i skolan, utan för att ge eleverna ett mål att eftersträva. Jag själv fick betyg från 3je klass och minns det som något jättefint att få, som ett slags diplom.
Självklart ska barnen ha betyg ! Avgörande är om texten i tillräckligt hög grad är kopplad till uppgiften och om texten fungerar som en berättelse eller instruktion. Men texten måste också uppfylla övriga aspekter i matrisens E-kolumn för att den sammantaget ska bedömas motsvara matrisens krav för betygssteget E. Detta innebär dock inte att texten ska vara felfri.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.