måndag 3 december 2018

Konflikthantering i professionellt ledarskap

Författarna utgår ifrån förhållningssätt som stämmer väl överens med den dialektiska kunskapssyn och det värdesystem som finns inskrivet i skolans och förskolans uppdrag. Skilj på konflikthantering och konfliktlösning. I ett professionellt ledarskap skall du lära dig att skilja på konflikthantering och konfliktlösning. Att man med glädje går till jobbet.


Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer. Lär dig förstå en konflikt, och grunderna i konflikthantering.

Vid konstruktiv konflikthantering undersöker vi alla parters uppfattning av situationen och identifierar deras önskemål och behov. Förvånande ofta kommer du att märka att roten till problemet inte alls ligger i medarbetarnas personkemi utan snarare i dåliga arbetsstrukturer som motstridande rollbeskrivningar eller otydligt ledarskap. Detta är klart, tydligt och ett tecken på starkt coachande ledarskap där individen inte blir påhoppad. Med största sannolikhet kommer personen att komma till nästa möte minuter innan det startar.


Samma sak bör göras för att kommunicera konsekvenserna av deras beteende. Alltid bra priser, fri frakt från 1kr och snabb leverans. Fem av bokens nio kapitel behandlar centrala perspektiv på och teorier om konflikter och konflikthantering.


Det finns många svåra och utmanande situationer där du ska utöva ditt chef- och ledarskap. En stor del av din vardag som ledare handlar om kommunikation och samtal.

Det här är en utbildning i praktisk konflikthantering och hur du gör svåra samtal enkla. Den första insikten du får är att konflikter och svåra samtal varken är fel eller dåliga. Chefer vill ofta agera ”FixarPelle”, men vi bör röra oss bort från det och försöka ändra mindset kring hur vi ser på konflikter generellt. Konflikthantering och svåra samtal.


Vi måste få annan luft i lungorna när det gäller konflikthantering. En ledare ska vara opartisk, professionell , lyssna in och faktisk avkräva ansvar. Ledarskapet tillskrivs numera stort värde i moderna organisationer, inte minst för att förändra och utveckla verksamheten.


Ledarskap finns i olika former och skepnader och ställs i relation till medarbetarskap. Kursen behandlar nödvändigheten av professionell och social kompetens i moderna, flexibla och lärande organisationer. Särskilt viktigt är det att kunna hantera intressemotsättningar och konflikter, som alltid finns på en arbetsplats, på ett konstruktivt och professionellt sätt.


Ledarskap i konflikthantering Förmågan att kunna förutse, förebygga och hantera konflikter är en kompetens som leder till bättre fungerande samarbeten mellan människor i alla möjliga situationer, privat som professionellt. Vad innebär konflikthantering ? To handle conflicts in pree-school An interview study about pree-school teachers apprehensions about conflicts and to handle them. Detta examensarbete behandlar konflikthantering i grundskolan och hur det fungerar ute på skolorna.


Den kunskap vi fått under vår utbildning vill vi bygga på och fördjupa oss mer i då vi finner ”ämnet” konflikthantering väldigt intressant. En vanlig orsak till att man tvekar med konflikthantering och svåra samtal är brist på kunskap snarare än brist på tid. Eller rädslan att det ska bli fel eller att man ska misslyckas.


Målet är att ge alla deltagare mod och kunskap att ta tag i de problem som uppstår. Värderingsförmåga och förhållningssätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg