tisdag 27 november 2018

Gravid v 31 mensvärk

Få massor av klubbförmåner, gratis! Ta del av förmåner och erbjudanden. En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Med receptfria läkemedel från Apotek Hjärtats e-handel. Gravid vecka – barnets utveckling.


När du är gravid i vecka så har du bara en knapp fjärdedel kvar av graviditeten.

Barnet sover nu under längre sammanhängande perioder, vilket är anledningen till att du nu säkert märker av ett tydligare mönster av vakenhet (när barnet rör sig) och vila (där barnet är stilla). Barnet väger i graviditetsvecka drygt ett och ett halvt kilo. Din kropp börjar nu kännas tung och det börjar nu bli vanligt med foglossning och ryggproblem.


Jag hör om folk som har förvärkar redan i vecka 20. Men så länge de avtar är det inte riktiga värkar. Man kan testa att ta ett ba då ska ju förvärkar minska, men riktiga fortsätter. Jag har bara haft det nån enstaka gång än så.


Mer om graviditeten i vecka 31.

För dig som är gravid tar magen mycket plats. Lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt. Kroppen börjar förbereda sig för förlossning. Det är vanligt att få lättare förvärkar, som mensvärk ungefär.


För en del gravida kommer det lite mjölk ur brösten. Trygghet kan kännas viktigare när du ska få barn. Kontakta vården även om blödningen är liten. Mindre blödning efter upprepade missfall.


Du bör kontakta en barnmorskemottagning eller en gynekologisk mottagning om du tidigare haft tre eller fler missfall. Det brukar inte vara bråttom. Har tidigare läst att man kan ha det då livmodern växer, men jag har som sagt inte kännt det innan.


Men är er värk periodisk eller ihållande? Har haft mensvärk hela dan från å till i mage å rygg. Helt nytt för mig då jag inte hade en enda känning i första graviditeten. Någon mer som har det så? Antar att det är livmodern som tränar?


Det gör inte ont men känns massor. Magen blir inte hård men känns som kraftig mensvärk !

Jag kan knappt vrida överkroppen, kan knappt sitta eller ligga, känns som om jag inte kan göra nånting! Gå med i Liberoklubben och ta del av artiklar om graviditet, familj och barns utveckling. Sammandragningar när man är gravid är vanligt. Vllken skillnad är där på sammandragningar och förvärkar. Jag hade grym mensvärk i flera veckor och jag tänkte alltid jaha nu kommer nog mensen för det kändes verkligen som det!


Ibland har jag ont men inte så extremt som innan. Här nedan får du tips på hur du skiljer på förvärkar och förlossningsvärkar. Minns ej hur det var föregående gånger i dessa veckor.


Mensvärk och sammandragningar. Sedan har jag haft mycket sammandragningar där hela livmodern drar ihop sig till en boll, detta gör lite mensont. Det mesta känns väldigt långt ned i magen.


Denna gången är jag under extra uppsyn och då de inte vet varför min förlossning startade så tidigt så ska jag vara extra rädd om mig och ha extra koll på saker som mensvärk , sammandragningar m. Nu står livmodern som allra högst. Det kan vara svårt att sova ordentligt, så vila ofta. Du kan behöva kissa ännu oftare än vanligt då livmodern trycker mot urinblåsan.


I graviditetsvecka kan ditt hår kännas mer svårskött eller så är det finare än vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg