onsdag 15 januari 2020

Värderingsövningar för yngre barn

Om en elev tappar sin ärtpåse blir hen förstenad – en kompis som fortfarande har sin ärtpåse på huvudet kan befria genom att plocka upp ärtpåsen från golvet och lägga tillbaka den på kompisens huvud. På den här sidan har vi samlat Diakonias värderingsövningar. Att jobba med värderingsövningar är effektivt och roligt i exempelvis livskunskapen i skolan, i scouterna, i arbete med ungdomar mm. Det handlar om åsikter och attityder. Här nedan fi nns lite olika påståenden för olika åldersgrupper.


Använd gärna påståenden för de yngre grupperna i de äldre också.

Påståendena kan fungera lika bra där. Du kan också skapa egna påståenden utifrån ett tema. Värderingsövningar är ett strukturerat sätt att inleda samtal i frågor som saknar givna svar, tex. I värderingsarbetet får deltagarna tillfälle att: - Tänka efter och ta ställning.


Träna sig i att uttrycka sina åsikter. Motivera sina ståndpunkter. Barn sitter på otroligt mycket kunskap och information om sin vardag som vuxna missar när de arbetar utan att själva låta barn påverka det de gör.


Sedan kan vuxna istället för att bara föra vidare barns röster faktiskt ta med barn själva på viktiga möten med politiker eller för uttalanden kring olika frågor.

Det finns barn på den här avdelningen som har sagt att pojkar inte behöver städa efter sig, det är bara mammor och flickor som städar. Det är därför jag har reagerat på det. Ofta har inte små barn någon åsikt i de här fallen men 4-åringar kan ha väldigt starka åsikter.


När alla elever har kommit in i rummet, ge startsignal. Eleverna kommer nu att. Med kunskap om opartisk tredje part blir steget kort till introduktion i medling och att själv pröva att medla i konfliktspel. Programmet avslutas med att eleverna undervisar yngre elever om konflikter. Till boken Dracon i skolan finns en dvd som ger exempel på hur undervisningen kan gå till i en klass 8. Information Placera stolarna i en ring på golvet.


Se till att det är en stol er än antal delt-agare, det ska vara möjligt för en person att byta plats även om ingen annan gör det. Du som ledare läser upp ett påstående i taget. Fritidshemmet är uppdelat i Guldstenen yngre för barn från förskoleklass till klass och Guldstenen äldre för barn från och med klass 3. Barnen som är inskrivna på fritidshemmet Snäckan i Otterbäcken går i skolan i Gullstensskolan yngre i Gullspång, men får gå på fritids hemma i Otterbäcken.


Det gäller både samarbetet mellan pedagogerna och tips på hur man kan arbeta med barn och elever. Steg behandlar uppföljning och utvärdering av förändringsarbetet. Där ges exempel på utvärderingsmetoder och hur arbetet kan dokumenteras.


Kommentera värderingsövningar yngre barn.

E-postadressen publiceras inte. Här hittar du pedagogiskt material för förskolan och åk F-som är fritt att ladda ned och använda. Allt material är producerat av oss på Håll Sverige Rent. Till Det lilla Örnäventyret (pdf) Det stora Örnäventyret.


Med Det stora Örnäventyret lär ni er mer om allemansrätten på ett lekfullt och engagerande sätt genom värderingsövningar , aktiviteter och lekar. Gymnastikförbundets Bamsegympa är rolig, allsidig motorisk träning för de allra yngsta där de tillsammans med Bamse och hans vänner får prova på olika sätt att röra sig och använda både kropp och knopp! Barnkonventionen består av artik­ lar som säger att alla barn har samma rätt att få sina behov tillgodosedda var de än befinner sig på jorden.


Så snart man gör något som på något sätt berör barn , ska man tänka efter vad som är bäst för det enskilda barnet. Teambuilding övningar är inte bara roliga att genomföra, de hjälper även till att skapa en starkare gruppkänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg