tisdag 18 april 2017

Argumenterande ämnen

Argumenterande ämnen

Tips på ämnen för argumenterande tal? Hej, jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska där min svenska lärare har sagt att man själv får välja ämne. Jag vet inte vad jag ska ha för ämne.


Argumenterande ämnen

Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet. Här kommer några som jag drog ur min hatt. Man måste självklart inte välja något av dessa. För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot. Hoppas ni kan hjälpa mej, jag ska välja ett ämne att argumentera om i skolan.


En klasskompis till mig argumenterade mot års åldersgräns på Systembolaget (när myndighetsåldern är 18). Rätt kul ämne utan att det blir så kontroversiellt som typ nu ska jag berätta varför SD inte är rasister vilket säkert skapar dålig stämning i klassen. Det finns många olika åsikter man kan välja att argumentera för, och här nedan finner du förslag på ämnen och exempel på vad andra elever presenterat i sina argumenterande texter (och hur de valt att strukturera dem!). Du kan såklart vända på det och argumentera emot något jag skrivit att man kan argumentera för och tvärtom. Vissa ämnen kan det kanske vara en utmaning att hitta argument för men det kan ju samtidigt göra det hela mer intressant sedan när du ska redovisa, liksom att ditt ämne är ganska oväntat och kanske förvånande.


Spelar ingen roll vad du pratar om. Välj tre argument för din sak. Sen bygger du upp talet runt argumenten med de klassiska retorikreglerna tydligt märkbara, så att det märks att du har förstått konceptet. Nu är det så här att på svenskan så har vi fått en uppgift att vi i fem minuter ska argumentera om ett ämne. Det stora problemet är att jag har.


Va inte den som argumenterar för att få handla på systembolaget när man är bara. För jävla många som kör den som sitt argumenterade tal, och man ser att lärare är rätt trötta på att höra den flera gånger när elever ska hålla argumenterande tal. Vill inte ha något jätteseriöst som t. Argumentera i litteraturhistorien.


I kursen Svenska ingår som bekant att man ska argumentera , muntligt eller skriftligt. Detta kan ju med fördel kopplas ihop med litteraturhistorien, eftersom den också ska avhandlas under kursen. Under veckorna 4och 43kommer vi i svenska att arbeta med argumenterande texter.


Sätt det starkaste sist och det näst starkaste först. Ni kommer att få skriva en insändare till en tidning som ska handla om ett av följande ämne : - Betyg i åk - Skoluniform - Dödsstraff - Rast inomhus - Skatter - Valfritt Du väljer själv om du ska var för eller emot med du ska tydliga argument. Att argumentera övertygande är en konst som hänger intimt samman med din inställning till sanning. Kursen kommer därför att söka sådana ämnen för retorisk framställning som har med sanning och övertygelse att göra. Därför hämtas de flesta talämnena från filosofiska, sociala och religiösa problemområden.


Argumenterande ämnen

Eleverna pratade med varandra i par för att svara på frågan, sedan berätta vad de diskuterat i helklass. Efter att vi tillsammans enats om vad det innebär att argumentera och att det går att göra både muntligt och skriftligt, diskuterade vi olika alternativa ämnen som kan vara lämpliga att argumentera för och emot. Vad vill du övertyga läsaren om?


Ex: Det vore bättre med synliga cyklar i trafiken, för då blev det inte så många olyckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg