torsdag 6 augusti 2020

Vad är vänskap för dig

Vänskap är för mig när man skickar sms randome bara för att fråga hur det är och inte för att be om tjänster :) Väskap betyder mycket för mig. Men jag klarar mig lika bra utan det om vännerna inte är bra vänner. Det gör inget om man inte hörs av på ett tag, bara man inte glöms bort.


Hur kan du själv bli en? Och vad krävs det för att få en vän för livet?

Här kommer fyra grundläggande principer för vänskap. Se också hur Bibelns praktiska råd kan hjälpa dig att bli en sådan person som andra skulle vilja vara vän med. Vad betyder det för dig ? Jag är den som stod kvar längst och slogs vid hennes sida. Det är fel på alla utom henne. Bra vänner är som balsam för själen, och ett motgift mot sjukdomar, både fysiska och emotionella.


Men alla människor vi omger oss med är inte våra vänner. Och vissa som säger sig vara våra vänner är inte alltid det på riktigt.

Djupa och riktiga vänskaper är det ont om, och vi bör därför lära oss att värdera de vi har. Att ställa upp för varandra 1 oavsett vad det gäller. Så trött på sk kompisar som i tid o otid använder ens vänskap o tjänster som nåt jäkla hotell och man kan sitta i timmar o diskutera hopplösa pojkvänner, och när man sen är lessen och behöver tröst o råd för egen del så orkar inte vederbörande höra på ens tjat och slutar svara i telefon och höra.


Nån som ställer upp för en, nån man kan lita på och blablabla och ja det finns, men det känns som att det är väldigt sällsynt. Men om man har en sådan person som sedan visar sig vara ett jävla arsel, var det inte riktig vänskap då så länge det varade i alla fall? Anlända för att uppfylla drömmar och börja nya liv, för att uppleva studentlivet och hitta de där riktiga vännerna.


Men vad är egentligen riktig vänskap ? En pensionerad professor, en lundaspexare och en överfös gick med på att sätta sig i soffan för att försöka nå fram till ett svar. Om du ger henne en chans att förstå vad det är hon egentligen gör, då funkar det. Hon är för stark för mig. Det handlar om att skapa utrymme för att lyssna och verkligen förstå vad som är viktigt för en annan människa. Men, ofta kräver vi saker av våra vänner, sådant som vi inte kan ge själva.


Det händer då att vännen måste säga sanningen om sina känslor, vilket kan leda till en avbruten vänskap , som kanske aldrig går att reparera. Låt oss hjälpa dig på vägen för att ta reda på det igen och för att leva ut en förälskelse på ett fördjupat plan som innebär såväl ömhet som tillgivenhet och vänskap. Detta är antagligen en av världens äldsta.


Ordspråk om vänskap ger en inblick i hur det är att ha vänner.

Vänskaper formar dig som en person, de avspeglar de relationer som du har med andra människor. När är man inte delaktig? Jag brinner för att träna, kör sex dagar i veckan, två timmar varje gång, och tävlar i armbrytning. Hälsa är en tia för mig. Gymmet är min fristad.


Det sociala betyder också mycket, men det är på gymmet jag har mina kompisar. Dels är man frisk i kroppen och själen och har ett meningsfullt liv. Ohälsa, är att må dåligt, kroppsligt, eller psykiskt, kanske vara arbetslös eller sjukskriven och inte hitta nån mening med livet, eller ha jobb för den delen men vara olycklig ändå för att man inte mår bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg