torsdag 27 augusti 2020

Vad är vänskap egentligen

Jag har sedan mitt samtal igår burit på många tankar om det här med vänskap och vad det betyder för mig. Funderat över vem man kallar sin vän och varför. Tänker att vi kanske behöver göra det ibland. Bra vänner är som balsam för själen, och ett motgift mot sjukdomar, både fysiska och emotionella. Men alla människor vi omger oss med är inte våra vänner.


Djupa och riktiga vänskaper är det ont om, och vi bör därför lära oss att värdera de vi har.

Så gemenskap i samförstånd är nog kärnan och tillit om jag har förstått dig rätt. Gemensamma “noder” i hjärnan i minnet och i värderingar och synsätt skulle jag vilja tillägga. Se kommande inlägg om vänskap här på skallepers blog för förklaring vad jag menar. En podcast om att träffa en ny vän som vuxen. Skådepelaren Claudia Galli Concha och radioprofilen Matilda Alborn dricker finkaffe och utmanar varandras roliga, känsliga, fantastis.


Vänskap för mig är trygghet, har vänner som jag känt i snart år, vi behöver inte ses ofta, men vi vet ändå att vi finns där för varandra. Sen har man “nya vänner ” som man kan umgås med o ha trevligt på andra plan, kompis är väl en vän som man inte pratar i förtroende med utan som man mer hittar på roliga spontana sker me typ träningskompis, fika kompis. Låt oss hjälpa dig på vägen för att ta reda på det igen och för att leva ut en förälskelse på ett fördjupat plan som innebär såväl ömhet som tillgivenhet och vänskap.


Hur vet man att man är kär och vad är kärlek?

Vad är kärlek och hur hittar man den rätte? Kanske är orsaken bakom alla svikna vänner och ensamma individer bara en brist i förståelse om vad vänskap egentligen är. Sann vänskap består och det kanske mest smärtsamma som kan hända en är när någon, som man trodde var en sann vän, visar sig kanske vara ovänlig, avståndstagande, en som glömmer bort oss eller gör något som. På Lunds gator vimlar det av nya och gamla studenter. Anlända för att uppfylla drömmar och börja nya liv, för att uppleva studentlivet och hitta de där riktiga vännerna.


Men vad är egentligen riktig vänskap ? Tidens känslosamma kvinnliga vänskap fick ett epitet - ”romantisk vänskap ”. När borgarklassen växte fram förändrades uppfattningen om vad vänskap är och vilka former den tilläts ta. Helt ärligt talat så vet jag faktiskt inte och det tror jag inte att jag är helt ensam om. Det är precis som med kärlek, där många undrar vad det egentligen är eftersom dem egentligen inte vet men tror sig veta. Skillnaden mot CIO:ns roll är i princip att denne är mer inriktad på att hantera data medan CDO:ns främsta uppgift är att skapa värde ur den, inklusive ingjuta nyckelprinciper och en kultur för data för att säkerställa att data behåller sitt värde över tiden.


Mitt bästa är att skiva färska champinjoner i äggskäraren. Man sparar på riktigt HUR mycket tid som helst! Det absolut sämsta ”life hacket” fick jag från Drottning Silva och det är att ”snoppa” jordgubbar med hjälp av ett sugrör.


Jag träffar fel av gångerna. Skickas inom 1-vardagar. Och hur vet du det isf?


Kärlek är för mig som att ge sig ut på en vandring mitt inne i skogen där det inte finns några stigar och du har varken karta eller kompass.

I kärlekens värld läggs allt annat åt sidan och det enda som betyder något är jag och mina känslor. Men hur vet jag vad jag känner, vilka känslor som är äkta? Begreppet kundupplevelse har använts frekvent i alla möjliga sammanhang de senaste åren.


Det har beskrivits som det kanske viktigaste fokusområdet när det gäller att skapa lojala kunder och särskilja varumärken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg